Paasakkoord inzake plug-in hybrides : afschaffing van de uitdoofregeling voor plug-in hybrides en langere overgangsregeling voor aftrek plug-in hybrides

De huidige wetgeving bepaalt dat voor auto’s aangeschaft vanaf 1 januari 2026 alleen deze zonder CO2-uitstoot (de volledig elektrisch aangedreven auto’s of auto’s op waterstof) nog fiscaal aftrekbaar zijn. In de praktijk blijkt echter dat volledige elektrificatie nog niet voor iedereen haalbaar is. Zo kampen werkgevers vaak met beperkingen rond laadmogelijkheden en zijn elektrische voertuigen niet altijd praktisch voor werknemers met intensief dagelijks gebruik.

Fiscale spelregels plug-in hybrides - paasakkoord

Meer informatie kan u verkrijgen tijdens het seminarie: Eerste fiscale maatregelen uit de programmawet op 24 en 30 juni met Gilles Tack & Pieter-Jan Wouters.

Om tegemoet te komen aan deze praktische bezwaren, stelt de Federale Regering De Wever 2025-2029 een ingrijpende hervorming van de autofiscaliteit voor vanaf 01.01.2026, vooral voor de plug-in auto’s (zowel voor deze aangeschaft vanaf 01.01.2026 als voor deze aangeschaft vóór 01.01.2026).

De ontwerptekst van  de komende Programmawet maakt namelijk de uitdoofregeling (75% → 50% → 25% → 0% aftrek) van de fiscale aftrek voor plug-in auto’s aangeschaft tussen 01.07.2023 en 31.12.2025  ongedaan. Er wordt een nieuw uitgebreider aftrekstelsel met drie aftrekcategorieën geïntroduceerd vanaf 01.01.2026, waardoor de fiscale aftrek pas voor in 2030 aangeschafte  plug-in hybride auto’s verdwijnt.  Bovendien wordt het nieuwe aftrekstelsel ook van toepassing op plug-in auto’s aangeschaft vóór 01.01.2026.  Met het nieuwe aftrekstelsel vanaf 01.01.2026 wil men in grote lijnen hetzelfde aftrekregime behouden tijdens de hele gebruiksduur van de plug-in auto in hoofde van de koper/leasingsnemer/huurder.

In de personenbelasting wordt er vanaf 01.01.2026 ook nog een afbouwregeling ingevoerd m.b.t. de minimumgrens van 75% m.b.t. de vóór 01.01.2018 aangeschafte personenwagens, auto’s dubbel gebruik en minibussen die uitsluitend over een brandstofmotor beschikken.

NIEUW AFTREKSCHEMA voor plug-in hybride personenwagens, auto’s dubbel gebruik en minibussen

Vanaf 01.01.2026 wordt een nieuw aftrekschema voor plug-in hybride auto’s ingevoerd. De kosten van plug-in hybride personenwagens, auto’s dubbel gebruik en minibus worden onderverdeeld in drie aftrekcategorieën met elk een eigen aftrekstelsel:

  • brandstofkosten
  • elektriciteitskosten
  • andere autokosten

Brandstofkosten

Vanaf 01.01.2026 zullen de kosten van benzine of diesel voor alle plug-in personenwagens, auto’s dubbel gebruik en minibussen (ongeacht aanschafdatum) aftrekbaar zijn tegen een vast tarief van 50 pct. en dit  tot eind 2027. Vanaf 01.01.2028 zijn kosten van benzine of diesel niet  meer aftrekbaar ongeacht de datum van aankoop, huur of leasing van het plug-in hybride voertuig  (nieuw art. 66, § 1/1, eerste lid, b), WIB 92 in ontwerp).

Elektriciteitskosten

Het statuut van de elektriciteitskosten wordt expliciet geregeld in de wet.

Vanaf 01.01.2026 volgen de elektriciteitskosten van plug-in auto’s het aftrekregime van de elektrische wagens in functie van de aanschafdatum en dit gedurende de ganse gebruiksduur van de plug-in auto in hoofd van de koper/leasingnemer of huurder (nieuw art. 66, § 1/1, eerste lid, b), WIB 92 in ontwerp).

Aangekocht, geleased of gerent Aftrekpercentage elektriciteitskosten
tot en met 31.12.2026 100%
in 2027 95%
in 2028 90%
in 2029 82,5%
in 2030 75%
vanaf 2031 67,5%

Andere autokosten dan brandstofkosten en elektriciteit

Aangepaste gramformule vanaf 01.01.2026

Vanaf 01.01.2026 zijn de andere autokosten (dan brandstof en elektriciteit) van alle plug-in hybrides (ook deze aangeschaft vóór 01.01.2026) aftrekbaar volgens een aangepaste gramformule zonder brandstofcoëfficiënt (nieuw art. 66, § 1/1, eerste lid, c), WIB 92 in ontwerp):

120% - (0,5% × CO2-uitstoot).
 
Het resultaat dient afgerond te worden tot op 1 cijfer na de komma.

Die aangepaste gramformule zonder brandstofcoëfficiënt is alleen van toepassing op plug-in hybrides. Voor auto’s met een klassieke aandrijving blijft de bestaande formule met brandstofcoëfficiënt (van 0,95 of 1) gelden.

De aangepaste formule is dus ook van toepassing op de plug-in hybrides aangeschaft vóór 01.01.2026.

Welke CO2-uitstoot in die aangepaste gramformule?

De CO2-uitstoot volgens de strengere Euro 6e bis-norm. Die Euro 6e bis-norm is van toepassing op automodellen die in 2025 nieuw op de markt komen, en vanaf 2026 ook op bestaande, oorspronkelijk volgens een oudere norm gehomologeerde modellen.

Voor de plug-in hybrides die niet over een CO2-uitstoot volgens de Euro 6e bis-norm beschikken, neemt men in principe de CO2-uitstoot volgens de NEDC of WLTP-norm.

Anti-misbruikbepaling voor  valse plug-in hybride bij invullen CO2-uitstoot in de gramformule

Voor de  plug-in hybrides  aangeschaft vanaf 01.01.2018 (dus ook voor deze aangeschaft vanaf 2025 met een euro 6 e-bis norm) blijft een antimisbruikregeling voor zogenaamde 'valse hybrides' gelden. 

Voor een plug-in hybride aangeschaft vanaf 01.01.2018 die  uitgerust  is met een elektrische batterij die een energiecapaciteit heeft van minder dan 0,5 kWh per 100 kilogram van het wagengewicht of een uitstoot heeft van meer dan 50 gram CO2 per kilometer of 75 gram indien de uitstoot berekend is volgens de Euro 6e-bis norm of een latere norm, is het in aanmerking te nemen CO2-uitstootgehalte gelijk aan dit van het overeenstemmende voertuig dat uitsluitend voorzien is van een motor die gebruik maakt van dezelfde brandstof. Indien er geen overeenstemmend voertuig bestaat dat uitsluitend voorzien is van een motor die gebruik maakt van dezelfde brandstof, wordt de uitstootwaarde vermenigvuldigd met 2,5. (nieuw art. 66, § 1/1, derde lid WIB 92 in ontwerp).

Resultaat aangepaste gramformule wordt vanaf 01.01.2026 geplafonneerd

Algemeen : Het resultaat van de aangepaste gramformule voor de andere autokosten wordt vanaf 01.01.2026 voor alle plug-in hybrides aangeschaft tot en met 31.12.2027 (dus ook voor deze aangeschaft vóór 01.01.2026), geplafonneerd tot 75% en dit gedurende de ganse gebruiksduur in hoofde van de koper/leasingnemer/ huurder.  (nieuw art. 66, § 1/1, tweede lid, WIB 92 in ontwerp).

Uitzondering : Verhoogd aftrekplafond vanaf 01.01.2026 ingeval CO2-uitstoot niet meer dan 50gr/km bedraagt (nieuw art. 66, § 1/1, tweede lid, WIB 92 in ontwerp).

Voor alle plug-in hybrides aangeschaft tot en met 31.12.2026 met een CO2-uitstoot van maximum 50gr/km, wordt het resultaat van de aangepaste gramformule echter geplafonneerd tot 100% (i.p.v. 75%)  vanaf 2026 en dit gedurende de ganse gebruiksduur in hoofde van de koper/leasingnemer/ huurder. Voor de plug-in hybrides aangeschaft in 2027 met een CO2-uitstoot van maximum 50gr/km, wordt het resultaat van de aangepaste gramformule echter geplafonneerd tot 95% (i.p.v. 75%) vanaf  2027 en dit gedurende de ganse gebruiksduur in hoofde van de koper/leasingnemer/ huurder. Zoniet zou een hybride voertuig een hoger aftrektarief kunnen toepassen dan een voertuig zonder CO2-uitstoot.

Voor plug-in hybrides die aangeschaft worden in 2028: aftrek van de andere autokosten volgens het resultaat van de aangepaste gramformule met een maximum aftrek% van 65% en dit gedurende de ganse gebruiksduur in hoofde van de koper/leasingnemer/ huurder. 

Voor plug-in hybrides die aangeschaft worden in 2029: aftrek van de andere autokosten volgens het resultaat van de aangepaste gramformule met een maximum aftrek% van 57,5% en dit gedurende de ganse gebruiksduur in hoofde van de koper/leasingnemer/ huurder.

Voor plug-in hybrides die aangeschaft worden vanaf 2030: 0% aftrek van de andere autokosten.

Verandert een voertuig van eigenaar, dan geldt voor de nieuwe eigenaar, de nieuwe datum van aankoop, leasing of huur.

Voorbeeld: een voertuig gekocht in 2027 dat recht geeft op een algemene fiscale aftrek van 80 pct. voor de andere autokosten, wordt doorverkocht in 2030. Voor de nieuwe eigenaar geldt dan de aankoopdatum van 2030 en de corresponderende fiscale aftrek van 0 pct.% voor de andere autokosten.

Aangepaste anti-misbruikbepaling voor aftrekbaarheid kosten in 2025 voor plug-in hybrides met CO2-uitstoot volgens de Euro 6e-bis norm

Voor de aftrekbaarheid van kosten in 2025 m.b.t. plug-in hybrides blijft de oude regeling gelden (oude gramformule met brandstofcoëfficiënt, max. grenzen en min. grenzen in functie van datum aanschaffing plug-in hybride).

Aangezien sinds 1 januari 2025 de Euro 6e-bis norm van kracht is voor nieuwe gehomologeerde voertuigen, zal voor de plug-in voertuigen met een CO2-uistoot bepaald volgens de  Euro 6e-bis norm, voor de aftrekregeling van kosten in 2025 een aangepaste anti-misbruikbepaling gelden. De grens boven de welke men kwalificeert als een “valse hybride” wordt verhoogd naar  75 gram CO2 per kilometer voor hybride voertuigen waarvan de uitstoot wordt berekend volgens de Euro 6e-bis norm of een latere norm. De grens voor een "valse hybride" waarvoor de CO2-uitstoot niet wordt berekend volgens de nieuwe Europese norm blijft ongewijzigd.

Voordeel van alle aard plug-in hybride

Artikel 36, § 2, WIB 92, dat de waarde van een voordeel van alle aard van een ter beschikking gesteld voertuig bepaalt voor de verkrijger, wordt ook op dezelfde wijze aangepast om rekening te houden met de komst van de nieuwe  Euro 6e-bis norm. Als een voertuig dat na 1 januari 2018 is gekocht een emissieberekening heeft volgens de Euro 6e-bis norm (of een latere norm),  geldt een grens van 75 gram CO2 in plaats van 50 gram voor het “valse karakter” ervan, en dit reeds voor het voordeel te bepalen vanaf 01.1.2025.

Overzicht: Plug-in hybride personenwagen, auto dubbel gebruik of minibus

Plug-in hybride aangeschaft vóór 01.01.2018:

  • Tot en met 2025 :
    • CO2 niet gekend of CO2 ≥ 200 gr/km: autokosten + elektriciteit + brandstof = 40%
    • CO2 < 200 gr/km + personenbelasting:
      autokosten + elektriciteit + brandstof: gramformule met brandstofcoëfficiënt, min. 75% - max. 100%
    • CO2 < 200 gr/km + vennootschapsbelasting:
      autokosten + elektriciteit + brandstof: gramformule met brandstofcoëfficiënt, min. 50% - max. 100%
  • In 2026 en 2027:
    • Autokosten: gramformule zonder brandstofcoëfficiënt, min. 0% en max. 75%,
      tenzij CO2-uitstoot ≤ 50 gr. dan max. 100% in 2026 en 2027
    • Elektriciteit: 100%
    • Brandstof: 50%
  • Vanaf 2028:
    • Autokosten: gramformule zonder brandstofcoëfficiënt, min. 0% en max. 75%,
      tenzij CO2-uitstoot ≤ 50 gr. dan max. 100% vanaf 2028
    • Elektriciteit: 100%
    • Brandstof: 0%

Plug-in hybride aangeschaft tussen 01.01.2018 en 31.12.2022:

  • Tot en met 2025:
    • CO2 niet gekend of CO2 ≥ 200 gr/km: autokosten + elektriciteit + brandstof = 40%
    • CO2 < 200 gr/km:
      autokosten + elektriciteit + brandstof: gramformule met brandstofcoëfficiënt, min. 50% - max. 100%
  • In 2026 en 2027:
    • Autokosten: gramformule zonder brandstofcoëfficiënt, min. 0% en max. 75%,
      tenzij CO2-uitstoot ≤ 50 gr. dan max. 100% in 2026 en 2027
    • Elektriciteit: 100%
    • Brandstof: 50%
  • Vanaf 2028:
    • Autokosten: gramformule zonder brandstofcoëfficiënt, min. 0% en max. 75%,
      tenzij CO2-uitstoot ≤ 50 gr. dan max. 100% vanaf 2028
    • Elektriciteit: 100%
    • Brandstof: 0%

Plug-in hybride aangeschaft tussen 01.01.2023 en 01.07.2023:

  • Tot en met 2025:
    • CO2 niet gekend of CO2 ≥ 200 gr/km: autokosten + elektriciteit + brandstof = 40%
    • CO2 < 200 gr/km:
      • autokosten + elektriciteit: gramformule met brandstofcoëffiënt, min. 50% - max. 100%
      • brandstof: gramformule met brandstofcoëffiënt, max. 50%
  • In 2026 en 2027:
    • Autokosten: gramformule zonder brandstofcoëfficiënt, min. 0% en max. 75%,
      tenzij CO2-uitstoot ≤ 50 gr. dan max. 100% in 2026 en 2027
    • Elektriciteit: 100%
    • Brandstof: 50%
  • Vanaf 2028:
    • Autokosten: gramformule zonder brandstofcoëfficiënt, min. 0% en max. 75%,
      tenzij CO2-uitstoot ≤ 50 gr. dan max. 100% vanaf 2028
    • Elektriciteit: 100%
    • Brandstof: 0%

Plug-in hybride aangeschaft tussen 01.07.2023 en 31.12.2024:

  • Tot en met 2024:
    • CO2 niet gekend of CO2 ≥ 200 gr/km: autokosten + elektriciteit + brandstof = 40%
    • CO2 < 200 gr/km:
      • autokosten + elektriciteit: gramformule met brandstofcoëfficiënt, min. 50% - max. 100%
      • brandstof: gramformule met brandstofcoëfficiënt, max. 50%
  • In 2025:
    • autokosten + elektriciteit: gramformule met brandstofcoëfficiënt, min. 0% - max. 75%
    • brandstof: gramformule met brandstofcoëfficiënt, max. 50%
  • In 2026 en 2027:
    • Autokosten: gramformule zonder brandstofcoëfficiënt, min. 0% en max. 75%,
      tenzij CO2-uitstoot ≤ 50 gr. dan max. 100% in 2026 en 2027
    • Elektriciteit: 100%
    • Brandstof: 50%
  • Vanaf 2028:
    • Autokosten: gramformule zonder brandstofcoëff., min. 0% en max. 75%,
      tenzij CO2-uitstoot ≤ 50 gr. dan max. 100% vanaf 2028
    • Elektriciteit: 100%
    • Brandstof: 0%

Plug-in hybride aangeschaft in 2025

  • In 2025:
    • autokosten + elektriciteit: gramformule met brandstofcoëfficiënt, min. 0% - max. 75%
    • brandstof: gramformule met brandstofcoëffiënt, max. 50%
  • In 2026 en 2027:
    • Autokosten: gramformule zonder brandstofcoëfficiënt, min. 0% en max. 75%,
      tenzij CO2-uitstoot ≤ 50 gr. dan max. 100% in 2026 en 2027
    • Elektriciteit: 100%
    • Brandstof: 50%
  • Vanaf 2028:
    • Autokosten: gramformule zonder brandstofcoëfficiënt, min. 0% en max. 75%,
      tenzij CO2-uitstoot ≤ 50 gr. dan max. 100% vanaf 2028
    • Elektriciteit: 100%
    • Brandstof: 0%

Plug-in hybride aangeschaft in 2026

  • In 2026 en 2027:
    • Autokosten: gramformule zonder brandstofcoëfficiënt, min. 0% en max. 75%,
      tenzij CO2-uitstoot ≤ 50 gr. dan max. 100% in 2026 en 2027
    • Elektriciteit: 100%
    • Brandstof : 50%
  • Vanaf 2028:
    • Autokosten: gramformule zonder brandstofcoëfficiënt, min. 0% en max. 75%,
      tenzij CO2-uitstoot ≤ 50 gr. dan max. 100% vanaf 2028
    • Elektrixiteit: 100%
    • Brandstof: 0%

Plug-in hybride aangeschaft in 2027

  • In 2027:
    • Autokosten: gramformule zonder brandstofcoëfficiënt, min. 0% en max. 75%,
      tenzij CO2-uitstoot ≤ 50 gr. dan max. 95% in 2027
    • Elektriciteit: 95%
    • Brandstof: 50%
  • Vanaf 2028:
    • Autokosten: gramformule zonder brandstofcoëfficiënt, min. 0% en max. 75%,
      tenzij CO2-uitstoot ≤ 50 gr. dan max. 95% vanaf 2028
    • Elektriciteit: 95%
    • Brandstof : 0%

Plug-in hybride aangeschaft in 2028

  • Vanaf 2028:
    • Autokosten: gramformule zonder brandstofcoëfficiënt, min. 0% en max. 65%
    • Elektriciteit: 90%
    • Brandstof: 0%

Plug-in hybride aangeschaft in 2029

  • Vanaf 2029:
    • Autokosten: gramformule zonder brandstofcoëfficiënt, min. 0% en max. 57,5%
    • Elektriciteit: 82,5%
    • Brandstof: 0%

Plug-in hybride aangeschaft in 2030

  • Vanaf 2030:
    • Autokosten: 0%
    • Elektriciteit: 75%
    • Brandstof: 0%

In de personenbelasting: Afbouwregeling m.b.t. de minimumgrens van 75% m.b.t. de vóór 01.01.2018 aangeschafte auto’s die uitsluitend rijden op fossiele brandstof.

De ontwerptekst van de komende Programmawet voert ook een afbouwregeling in m.b.t. de minimumgrens van 75% in de personenbelasting van de vóór 01.01.2018 aangeschafte auto’s die uitsluitend over een brandstofmotor beschikken.

In de personenbelasting geldt voor autokosten (incl. brandstof) van personenwagens, auto dubbel gebruik en minibussen die uitsluitend beschikken over een brandstofmotor categorie een aftrekpercentage van minimaal 75%. Meer kan ook, op basis van de gekende formule (met brandstofcoëfficiënt), maar als de formule een lager percentage opleverde, mocht men dat negeren en toch 75 % in aftrek brengen.

Dat minimum wordt nu stapsgewijs verlaagd, volgens dit schema:

  • 70 % in 2026
  • 65 % in 2027
  • 60 % in 2028
  • 55 % in 2029
  • 50 % in 2030

Die percentages vormen een ondergrens. Wie op basis van de gekende formule (met brandstofcoëfficiënt) uitkomt op een hoger aftrekpercentage, zal dat hogere percentage mogen (blijven) toepassen.

Het gaat hier alleen nog maar om een ontwerp, dat nog goedgekeurd moet worden in het parlement. Wijzigingen en amendementen zijn dus nog mogelijk.

Meer informatie kan u verkrijgen tijdens het seminarie: Eerste fiscale maatregelen uit de programmawet op 24 en 30 juni met Gilles Tack & Pieter-Jan Wouters.