De fiscus heeft richtlijnen gepubliceerd over de toepassing van CREG-tarieven voor het terugbetalen van elektriciteitskosten bij het thuis opladen van bedrijfswagens (Circulaire 2024/C/77 over de terugbetaling van elektriciteitskosten door de werkgever voor het thuis opladen van een bedrijfswagen van 05.12.2024).

CREG-tarieven voor terugbetaling elektriciteit bij thuis opladen van bedrijfswagens

CREG-tarieven:

Kwartaal Vlaanderen Brussel Wallonië
januari - maart 2025 0,2822 €/kWh 0,3294 €/kWh 0,3256 €/kWh
april - juni 2025 0,3194 €/kWh 0,3585 €/kWh 0,3617 €/kWh
juli - september 2025 0,3456 €/kWh 0,3787 €/kWh 0,3843 €/kWh

Deze tarieven worden elk kwartaal herzien en gelden per gewest volgens de woonplaats van de werknemer of bedrijfsleider.

De tolerantie geldt van 1 januari 2025 tot 31 december 2025, met een mogelijke verlenging na evaluatie.

Wanneer toe te passen?

De tarieven gelden uitsluitend voor thuis opgeladen elektriciteit en niet voor publieke laadpalen.

Dus enkel wanneer een werkgever of vennootschap:

  • naast een elektrische bedrijfswagen eveneens een home charger of een elektrische laadpaal ter beschikking stelt van zijn werknemer of bedrijfsleider;
  • die over een specifiek communicatiesysteem beschikt dat aan de werkgever of vennootschap communiceert hoeveel elektriciteit er wordt verbruikt;
  • en de van toepassing zijnde car policy (werknemers) bovendien voorziet in de terugbetaling van de met de home charger 'getankte' elektriciteit;

dan aanvaardt mijn administratie dat de terbeschikkingstelling van de elektrische bedrijfswagen met laadpaal en de terugbetaling door de werkgever of vernnootschap van de met die laadpaal getankte elektriciteit fiscaal op dezelfde wijze wordt behandeld als de terbeschikkingstelling van een bedrijfswagen met bijhorende tankkaart.

Er zal in dat geval slechts één voordeel van alle aard worden belast, namelijk het forfaitair geraamde voordeel van alle aard dat van toepassing is voor de elektrische bedrijfswagen. De terugbetaling van de elektriciteit doet in die omstandigheden geen bijkomend belastbaar voordeel ontstaan, voor zover uiteraard die terugbetaling uitsluitend betrekking heeft op de elektriciteit getankt voor de ter beschikking gestelde elektrische bedrijfswagen.

Het vaste tarief mag enkel worden gebruikt als:

  • Het exacte elektriciteitsverbruik voor het opladen van de bedrijfswagen bekend is.
  • Dit verbruik wordt bewezen via een laadpaal met een communicatiesysteem of andere verifieerbare methode.

Wat voor het verleden?

De administratie zal de terugbetalingen van elektriciteitskosten die betrekking hebben op de periode vóór 01.01.2025 met een zekere soepelheid beoordelen wanneer dergelijke terugbetalingen te goeder trouw zijn uitgevoerd met gebruikmaking van de boordtabel van de CREG.

Fiscale club 2025-2026

Driemaandelijkse praktijkgerichte bespreking van de fiscale actualiteit inzake personenbelasting en vennootschapsbelasting: fiscale wetgeving, parlementaire vragen, circulaires, rechtspraak alsook belangrijke op til zijnde wetswijzigingen. 

  • keuze uit 13 lesmomenten gespreid over 8 verschillende locaties en 5 livestreams
  • telkens twee vakexperten: Wim Van Kerchove en Tim Galloo
  • livestream: verkiest u liever digitaal te volgen dan kan dit via een live webinar of door uitgesteld te kijken
  • 12 uren permanente vorming ITAA categorie A!
  • gratis toegang tot de modules PB en VenB in onze PRACTINET databank vanaf uw inschrijving tot 30 juni 2026!
  • mogelijkheid tot betaling met KMO-portefeuille.

Sluit je aan bij onze club!

Op de hoogte blijven van onze seminaries?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief