Onroerend goed in Spanje: verwerven, beheer en successie
Do’s en dont’s bij het verwerven van onroerend goed in Spanje.
Vele Belgen dromen van een buitenverblijf in het warme Spanje. Daarbij rijzen heel wat vragen. Verkiest u nieuwbouw of een bestaand pand ? Koopt u best aan als privé persoon of is het beter om de aankoop te doen via een Belgische/Spaanse vennootschap?
Specialist Dany De Decker analyseert voor u alle fiscale knelpunten inzake directe en indirecte belastingen alsook de consequenties op het gebied van successieplanning met Spaans onroerend goed.
Volgende thema’s komen aan bod tijdens dit webinar:
Aan- en verkoop onroerend goed in Spanje
- Hoe onroerend goed aankopen ? Wat zijn de valkuilen?
- Kopen van nieuwbouw of een bestaand pand ?
- Bijzonderheden aan nieuwbouw kopen op plan.
- Is een gesplitste aankoop mogelijk?
- Aandachtspunten bij verhuur
- Aangifte van het pand in België en regularisatie van een niet aangegeven pand in België.
Knelpunten in de vastgoedfiscaliteit in Spanje
- Spaanse indirecte belastingen: registratierechten / BTW.
- Fiscale verplichtingen bij eigen gebruik / verhuur van het onroerend goed
- Fiscale gevolgen aankoop via een Spaanse of Belgische vennootschap?
- Notariële aankoopakte en registratie op naam van de kopers.
- Onroerende voorheffing en vermogensbelasting
- Gevolgen verkoop onroerend goed in Spanje. Meerwaardebelasting Federaal / Lokaal ?
Schenken en erven van onroerend goed in Spanje.
- Waar wordt de aangifte van nalatenschap gedaan, Spanje of België ?
- Spaans of Belgisch recht van toepassing inzake devolutie?
- Verjaringstermijn voor successierechten in Spanje ?
- Regularisatie in België te betalen successierechten voor een Spaans huis.
- Beter op voorhand schenken ? Welke verschillen zijn er per regio ?
Dit seminarie is een online live webinar. Als deelnemer ontvangt u vooraf een link. Hiermee kunt u op de vastgelegde datum en startuur inloggen en het seminarie live volgen. U kunt (fragmenten uit) de recording achteraf ook nog eens uitgesteld bekijken indien u daar behoefte aan heeft.
Als deelnemer kunt u uw eigen vragen voorleggen aan de docent tijdens het seminarie.
Tijdsindeling
Deelnameprijs
€ 200,00 (Excl. BTW)
Door gebruik te maken van de KMO portefeuille kunt u een subsidie ontvangen van 30% (kleine ondernemingen) of 20% (middelgrote ondernemingen) op de deelnameprijs (exclusief btw). Ons registratienummer is DV.O207764. Kies het thema 'Financiële geletterdheid - fiscaliteit en belastingen'. Het bedrag van de projectaanvraag is € 200,00.
Attesten
ITAA - Institute for Tax Advisors and Accountants - 3 uren categorie A
IBR - Instituut van de Bedrijfsrevisoren - 3 uren
NKN - Nationale Kamer van Notarissen - 3 punten
BIV - Beroepsinstituut van vastgoedmakelaars - 3 punten
Om het attest permanente vorming te bekomen dient u de aanwezigheidsvragen en de eindtoets tijdens de livestream te beantwoorden! Er wordt géén attest permanente vorming uitgereikt indien u enkel uitgesteld kijkt!
De attesten ITAA worden rechtstreeks ingelezen bij het ITAA.
De attesten van het notartiaal worden rechtstreeks ingelezen via het P&E platform.
De attesten van het BIV worden rechtstreeks ingelezen via het Edux-platform.
U dient dus zelf verder niets te ondernemen!